Saturday, March 6, 2010

=UNIT BIODIVERSITI, INSTITUT BIOSAINS=

UNIT BIODIVERSITI, INSTITUT BIOSAINS

UB, merupakan salah satu unit angkat ofis aku…yang terlibat dengan bahagian herbarium tumbuhan ubat-ubatan.. selain UB unit lain under aku adelah herbarium fakulti hutan, herbarium fakulti sains, herbarium fakulti pertanian dan herbarium taman pertanian universiti. Tp, UB ni la yang paling aku suker n saying..team UB ni la yg paling best skali..kerana team UB la aku dpt peluang nk belajar tentang herbarium especially ubat-ubatan.

Thanks pade kak fiza salah sorg staf UB yang kirenyer member aku laluan la nk join UB ni..n big boss en. shamsul....nk cite sejarah dgn unit ni(sejarah??)..memula aku kenal unit ni mase ade xpdc ke sg,tembat Terengganu anjuran opis aku..kalo xpdc anjuran opis aku akn melibatkan la semua unit2 under aku..dorg plan nk wat xpdc kat sane nk collect sample bg unit masing… aku cite cket la, fakulti hutan focus pade pokok tinggi(high plant), fakulti sains focus pade tumbuhan orkid, taman pertanian universiti plak focus pade tumbuhan buah-buahan dan fakulti pertanian plak focus pade lalang dan rumpai. So dipendekkan cite asalanyer utk xpdc ni aku akan join team fakulti pehutanan..aku xngam sgt ngan unit dari fakulti hutan ni..ntahla, aku xle blah ngan salah sorg yg aku rase xde kaitan pon ngan unit ni..tp yela org pandai la katekan..so minah ni pandang rendah je kat sume org yg dier xsuke..padehal bukannyer ade wat salah pon…gedik xmemasal..huh… jadi disebabkan aku mmg geram giler mase tu ngan minah sorg ni aku tarik diri dari join xpdc ni..seyes aku bengang tahap gaban.. kak fiza da pujuk aku suh pegi p, malangnyer hati ini telah tersentap….. wuuuu666….

Jadi dorg pon pegi la xpdc tersbut..seminggu kalo xsalah..xpela xde rezeki aku nk g.. after peristiwa tersbut, UB ajak aku join tema dorg…1st xpdc yg aku join ngan Ub adelah xpdc ke pasir raja, hulu Terengganu pade 20-22 Julai 2009…pergh…best giler beb…masuk hutan kan..adventure nyer..haha.. aku suke giler..haha..pahtu g sane musim buah2an plak tu..melantak buah durian ngan rambutan pai kembung perut ni hah..hahah…tula pengalaman pertama ikot UB..thanks to Bro bagi aku peluang ni… thanks juge pade kak fiza yg byk membantu aku..huhu..ni yg wat wa nak nanges ni..adeh..k2…next..

Dengan Ub aku sempat ikot lagi 2 xpdc besar yg dianjurkan oleh jabatan perhutanan.. 1 di gunung belumut, kluang johor pade 10 hingga 14 Ogos 2009.. hutan ni lagi adventure..em..mase ni la aku kenal qyma…staf baru unit UB..qyma…salu kena buli..hehe..sian dier…so skang lg best la g xpdc aku 3 gadis comel…hehe..aku , kak fiza n qyma…thanks skali lg pade bro… mase hari 1st nk g cni, kami singgah kat muar..makan mee bandung muar..kami singgah kat kedai yg aku dgr cite tmpt asal mee bandung muar ni..mmg sedap tahap aku yang kekenyangan la..hahah…pastu singgah umah bro n terus ke destinasi kami..5 hari pengalaman ni disini byk aku belajar…terutama nk kenal pokok ubat2an…bro mmg mantap la dari segi kenal pokok..kalo tanyer semua name santifik je dier bg…aku respect giler r nan bro..harap satu hari nnt le blajr byk lg ngan bro..

So, last xpdc yg sempat aku ngan UB adelah ke gunung inas, sg, sedim, kulim, kedah pade 1hingga 6 November 2009..tp mase ni xcukup corum..bro ngan kak fiza xdpt join atas sbb2 tertentu…mujur ade cik qyma..kalo x lelaki sjae da 4 org..hohoh…aku kira mase ni la aku lebye rapat ngan cik qyma ni…ahaah..smpat la sesi sharing is caring masalah..byk aku amik gmbo mase ni..tp aku xsangka itulah kali terakhir aku bersama team ni..arghh..bile tgk2 balik gambo2..gua sedey giler…. :’( ..huaaa!!.. cik qyma, thanks jage sy mase sy demam waktu kat xpdc tu…huhuhuh…b4 g tu aku demam plak..demam panas plak tu..adeh…( mase xpdc ni kak ayu dari opis aku pon ade join fakulti sains, thanks jugak pade kak ayu tlg bwkkn selimut u obat..hohoh..).. em, xpdc ni pon best giler..makin bertmbh ilmu aku byk la pengalaman best mase kat cni..xle nk cite..sedey da neh..hohoh..

Then..hari2 terakhir aku kat upm..kak fiza n qyma ade bwk aku g karaoke..mase ni terase seedy sgt..mlm aku kuar ngan dorg tu, aduhai airmata ni bergelen kot kuar…lagu yg dorg pilih ni plak xmcam menyentuh hati aku yg dam mg senang sgt tersentuh ni.. paling aku xtahan, mase anta qyma balik dier bg aku sumting..hadiah dari dier n ka fyza..taw ape dlm tu..hohoh…clorex….waaa… … aku ni mmg addicted ngan gule2 clorex ni…dorg bg aku 2 clorex siap ngan sign lg..huhu..nmpk cm simple tp adiah tu mmg aku xmkn2 pon pai skang…huhuhhu..

Em…aku nk ucapkn terima kasih terutama pade kak fiza n qyma, wlpon dorg mbe xbace blog aku ni..hohoh..thanks sgt2 sbb da byk bantu aku, share mcm2 ngan aku..bwk aku jalan2(sbb aku ni mmg xreti nk jalan kalo org xbwk)….hooh..kak fiza, terima kasih atas segala nasihat akk…n qyma thanks sbb salu beri peluang sy buli awok..heheh..xdela..harap qyma epi salu wlpon ape yg terjadi…dugaan hidup kn… fren 4 eva ok…

Gambo2 kenangan bersama mereka…………

-unit biodiversiti-

- kak fiza-

-qyma-


-thanks :) -





No comments:

Post a Comment